سوار هواپیما بودم برای آمدن به ایران. کنار من یک زن و شوهر نشسته بودند و چهار تا بچهی قد و نیم قد. آلمان زندگی میکردند و میخواستند برای تعطیلات کریسمس بیایند ایران جهت صله ارحام و این برنامهها. اسم پسر کوچکشان موسی بود. فوقاش چهار سالش بود. آلمانی را مثل بلبل حرف میزد و دائم به مهمانداران قشنگ میگفت «ایشلیبیدش». اما از شِکرِ فارسی فقط «بیناموس» را یاد گرفته بود. وسطهای راه حوصلهاش سر رفت و شروع کرد به ایراد گرفتن. پدرش دست کرد توی کیف و یک تبلت داد دستش تا باهاش بازی کند. صدای تبلت بلند بود و هر دو دقیقه موسی از تبلت رکب میخورد و میباخت و با هر بار باختن «بیناموس» بلندی فریاد میزد. از طرفی، هوا هم مساعد نبود و خلبان هیچ چالهی هوایی و تپهی ندیدهای را بینصیب نمیگذاشت و مثل سنگ توی فلاخن ما را میچرخاند و میلرزاند. همین لرزیدن هم باعث میشد دخترشان بترسد و یک ریز گریه کند.
موقع غذا شد. مهمانداران قشنگ آمدند. قرار بود که دو جور غذا پیشنهاد بدهند: پاستا و کباب. به ما که رسید کبابشان تمام شد. یکی از بچههای خانواده که ده دوازده ساله بود، دو تا پایش را کرد توی یک کفش که الا و بلا کباب میخواهد. مثل گرامافونی که سوزنش گیر کرده باشد دائم میگفت کباب کباب کباب کباب و الخ. توی دلم بابت هر بار کباب گفتناش، میگفتم درد و کباب. اما خب، کبابها را گوشتخواران ردیفهای جلو تمام کرده بودند و مجبور بودیم پاستا بخوریم. در عوض برای رفع دلخوری به بچهها یک ژلهی اضافه دادند. که البته موقع دست به دست شدن ژلهی قرمز سر خورد و افتاد روی شلوارِ آبی من. اوضاع آدم را یاد سکانس اول فیلم نجات سرباز رایان میانداخت. شلوغ و پر سر و صدا. خلبانی که بوئینگ را با اسب اشتباه گرفته بود و میتاخت. پسر چهار سالهای که به زور مادرش غذا توی دهانش میچپاند و بابت هر چیزی یک بیناموسِ غلیظ تحویل مسافران عزیز و خدمه خدوم هواپیما میداد. بچهی گوشتخواری که جبر روزگار او را گیاهخوار کرده بود و کبابگویان پاستا میخورد. مهماندارهای کلافهای که با هر تکان هواپیما، گاری غذا را میکوباندند به زانوی ما. ژلهی مالیده شده به شلوار. ماسکهای روی صورت که هوا از آنها رد نمیشد. سردرد هم اضافه شد. از مهماندار پرسیدم که مُسکن برای سردرد دارید؟ گفت مسکن داریم اما برای آرام کردن سردرد فایده ندارد. خب، به سلامتی.
کلافه شدم. برای رهایی دو راه داشتم. یکی اینکه درِ هواپیما را باز کنم و باقی راه را پیاده بروم. یا اینکه خودم را با نوشتن سرگرم کنم. که خب، من راه دوم را انتخاب کردم. دفتر و خودکار را از کیفم کشیدم بیرون و شروع کردم به نوشتنِ همین اتفاقاتی که داشت اطرافم رخ میداد. جادوی نوشتن رخ داد. تک تک عوامل رنج را از ذهنم کشید بیرون و جلوی چشمم مجسمشان کرد. طوری که ببینمشان. بین رنج شناور در مغز و رنج روی کاغذ زمین تا آسمان فرق وجود دارد.
بعد هم افسار را دادم دست ذهنم که برای خودش خیال خلق کند. شگفتی نوشتن اینجا بیشتر هم شد. آنجایی که حوادث جهانِ بیرون از خَلقیاتِ ذهن عقب میافتد. بعد از ذکر مصیبتهای جاری، ذهنم یک چک آبدار خواباند بیخ گوش پدر و مادر این بچهها و بهشان گفت که هفتاد درصد مردم جهان رنگ گوشت را به خودشان نمیبینند آنوقت بچههایتان نخوردن کباب در یک پرواز را هم نمیتوانند تحمل کنند؟ یک چک هم زدم زیر آن یکی گوششان بابت اینکه کلمه بیناموس را یاد موسی دادهاند. بعد هر رفتم توی کابین خلبان و با اردنگی کاپیتان را انداختم بیرون و هواپیما را ده هزار پا بالاتر بردم تا آرامش برگردد به کابین. گور بابای چهار لیتر بنزین سوپری که قرار است بیشتر مصرف شود. سر راهِ برگشتن به صندلیام، مهماندار قشنگ جلویم را گرفت و چشمهایش را شهلا کرد و گفت بکش پائین. من هم ماسکم را کشیدم پائین و بوسیدمش.
اعجاز واقعی جاییست که نوشتن در خدمتِ تفکر باشد. اینکه شلاق نوشتن، فرود بیاید به کمرِ یابوی تنبلِ ذهن و وادارش کند به فعالیت. مجبورش کند از جهان اطرافش بزند جلو. اتفاقاتی را رقم بزند که هیچ کس جرات انجامش را نداشته باشد. یک جهان موازی درست کند کنار این هواپیمای لکنته که حتی یک مُسکن در آن پیدا نمیشود. یک جت اختصاصی به لطف و مرحمت جادوی نوشتن.